Lectura 6
RESUM DE LA LECTURA:
Metodologies
qualitatives orientades a la comprensió
Cap. 6 Anàlisi
qualitativa de la informació
Del Rincón, D. (1997)
L’anàlisi és una activitat que requereix reduir informació i
organitzar-la en unitats més manejables per veure que és més important en l’objectiu
de descriure i comprendre la realitat educativa estudiada = ESPIRAL DE
COMPRENSIÓ Dóna sentit a la informació.
CARACTERÍSTIQUES
DE L’ANÀLISI QUALITATIU
- Inductiva: de les dades a les categories conceptuals.
- Generativa: genera categories.
- Constructiva: de l’observació a les unitats d’anàlisis.
- Èmica: de les categories del subjectes a les experiències.
PROCÉS: L’anàlisi
es guiat pels objectius i les intuïcions.
Hi ha diferents fases:
1) Transcriure i revisar la informació: es transcriuran les
dades enregistrades, seguidament es faran còpies d’aquestes i s’elaborarà un
índex. Per últim es revisarà la qualitat de la informació, si es comprensible,
pautada...
2) Lectura preliminar: primera lectura per captar la idea
general, identificar a que es refereix cada part i possibles unitats d’informació
i determinar els criteris i etiquetar-ne les parts.
3) Identificar unitats de registre (paraules) i de context
(frases): depenen dels objectius i condicionen els resultats.
4) Categoritzar: agrupar conceptualment fragments (unitats d’informació)
que tenen aspectes comuns. Els criteris per categoritzar són.
- Convergència: aspectes similars.
- Divergència: quan no es pot extreure cap més categoria.
- Exhaustivitat: totes les unitats corresponen a una
categoria.
- Exclusió mútua: cada unitat de registre només s’inclou en
una categoria.
- Únic criteri classificador: criteri lògic per assignar respostes
a categories.
Hi ha diferents tipus de categories: a priori / a posteriori
de la recollida de informació, analista / participant, descriptives
/interpretatives /explicatives, abstracció / concreció.
5) Codificar: assignar una abreviatura o símbol a cada
categoria.
6) Representar la informació:
PODEN VARIAR SEGONS EL TREBALL!!!
¡Hola chicas!
ResponderEliminarEnhorabuena por vuestro bloc! Nos encantan vuestras lecturas, son muy sencillas de leer sobre todo cuando las acompañáis de dibujos o esquemas que hacen la lectura más comprensible. Todas deberíamos recurrir a estos soportes visuales.
Ya queda menos, ¡ánimo!
Grupo 10: Aina, Lorena, Montse y Sara